Loopvlaksneeuwkettingen, ook wel externe sneeuwkettingen of halve sneeuwkettingen genoemd, worden binnen de König productfamilie de K-Summit genoemd. Deze staab bekend als de meest geavanceerde en exclusieve kettingen op de markt. Ze zijn de ideale en vaak enige oplossing voor voertuigen die te maken hebben met beperkingen in de binnenruimte. Dit zijn voertuigen die onvoldoende speling achter het wiel hebben om traditionele sneeuwkettingen te plaatsen die over de achterkant van het wiel worden heengebracht (veelal met een ring).
Het doel van dit artikel is om u meer informatie en ondersteuning te bieden over het gebruik van König K-Summit-kettingen. Als één van de grootste verdelers van de K-Summit sneeuwkettingen van König krijgen wij veel vragen van klanten. In dit artikel gaan we net iets verder dan de handleiding en geven we praktische tips.
De producten waar dit artikel dieper op in gaat zijn : König K-Summit, König K-Summit XL, König K-Summit XXL, König K-Summit Van en König K-Summit MAX.
König K-Summit XXL loopvlakketting voor SUV’s
König K-Summit XL loopvlakketting voor SUV’s
König K-Summit VAN loopvlakketting voor bussen / campers
König K-Summit loopvlak sneeuwkettingen
König K-Summit MAX loopvlaksneeuwkettingen
VanafWat zit er in de doos?
De K-Summit sneeuwkettingen van König worden geleverd in een kartonnen doos. Daarin treft u 2 sneeuwkettingen met:
- Vooraf gemonteerde adapters: U-Adapt
- Vooraf gemonteerde afstandhouders: rood
- Vooraf gemonteerde schroeven: kort
De sneeuwkettingen zitten in de nylon tas die is afgesloten met een verzegeling. In de nylon tas treft u naast de sneeuwkettingen, adapters, schroeven en afstandshouders :
- Set afstandhouders: grijs
- Set schroeven: lang
- 17 mm K-Lock sleutel
- 7 mm dopsleutel
- 3 mm inbussleutel
- Reparatieschakelset
- Set wegwerphandschoenen
- Kunststof mat
Het op maat maken van uw sneeuwkettingen
We raden u aan het product eerst uit de verpakking te halen en ermee vertrouwd te raken voordat u het daadwerkelijk gaat gebruiken. De K-Summit sneeuwkettingen kunnen worden aangepast aan de specificaties van het voertuig en de banden. Met de meegeleverde set is het namelijk mogelijk de ketting te configureren op basis van:
- de bandmaat
- de wielmoer/-bout
- de interne uitsteek van de wielmoer in verhouding tot het buitenste profiel van de velg.
Deze afstellingen hoeven slechts één keer te worden uitgevoerd, vóór de eerste montage, of wanneer u een andere bandmaat of een ander voertuig gaat gebruiken. Laten we samen bekijken welke afstellingen er zijn en hoe u deze kunt uitvoeren.
1. Afstelling op basis van de bandmaat
Elke König K-Summit sneeuwketting is geschikt voor een groot aantal bandmaten, omdat de ketting in lengte verstelbaar is. De ketting wordt geleverd in de kleinste configuratie en dekt een reeks bandmaten binnen een bepaalde omtrek; om de ketting geschikt te maken voor banden met een grotere omtrek moet de ketting worden verlengd.
Hoe doet u dat?
Het verlengen van de ketting is mogelijk dankzij de afstellingselementen op de ketting. Het afstellingselement bestaat uit de pen en de veren, gemarkeerd door de gele bus.
Met behulp van de bijgeleverde sleutels (bloemvormige sleutel met 7 mm-dop en 3 mm-inbussleutel) moet u het aantal afstellingselementen verwijderen zoals aangegeven in de handleiding.
Wanneer u het afstellingselement losdraait, zult u merken dat het plotseling losschiet. Dit is normaal omdat de schroefdraad van de bout is behandeld met een schroefdraadborgmiddel en de moer zelfborgend is. Deze dubbele beveiliging, die misschien wat overdreven lijkt, zorgt ervoor dat de elementen niet losraken tijdens het rijden.
Laten we als voorbeeld de bandmaat 225/45 R17 en de K-Summit K23-ketting nemen: in de handleiding staat dat deze bandmaat compatibel is in configuratie -1. Dit betekent dat er, om deze bandmaat te kunnen monteren, 1 afstellingselement verwijderd moet worden uit de standaardconfiguratie.
Het afstellingselement moet volledig worden verwijderd, zodat de ketting kan worden verlengd.
We raden u aan de verwijderde afstellingselementen te bewaren, zodat u de ketting later weer in de oorspronkelijke configuratie kunt herstellen. Veel klanten die een K-Summit hebben gekocht, konden deze op hun volgende auto hergebruiken door de ketting simpelweg op de nieuwe bandmaat af te stellen. Mocht u de verwijderde onderdelen kwijtraken, geen zorgen: ze zijn als reserveonderdelen verkrijgbaar.
U kunt de meest recente afstellingstabel downloaden via de volgende link: K-Summit-instructies.
De aanwijzingen in de afstellingstabel zijn gebaseerd op de berekeningen volgens de ETRTO-norm en zijn onderhevig aan toleranties.
We willen u er daarom op wijzen dat sommige banden in werkelijkheid iets groter of kleiner kunnen zijn dan de theoretische maat.
Als tijdens de montagetest blijkt dat de ketting na ongeveer 100 meter rijden niet goed op de band zit, kan het nodig zijn om naast de in de König-afstellingstabel aangegeven aanpassing nog een extra afstellingselement te verwijderen.
2. Aanpassing voor wielmoer/-bout
König K-Summit-kettingen worden bevestigd aan een van de bestaande wielmoeren, met uitzondering van slotmoeren (anti-diefstalmoeren). Elke auto maakt gebruik van zeskantige wielbouten of -moeren in de maten 17 mm, 19 mm, 21 mm en 22 mm. König K-Summit-sneeuwkettingen worden geleverd met een set universele adapters: U-Adapt, die compatibel zijn met alle bovengenoemde maten. Elke adapter bestaat uit 6 tanden die in de behuizing (de ‘bell’) zijn geïntegreerd.
De tanden van de U-Adapt ‘bijten’ als het ware in de zeskantkop: de tanden van de opspanklem grijpen zich vast in de 6 vlakken van de bout/wielmoer. Zodra er kracht (koppel) op de bout wordt uitgeoefend, klemmen de tanden zich vast op de vlakken van de bout/wielmoer.
U-Adapt-adapters maken integraal deel uit van de ketting en blijven niet op het voertuig zitten wanneer de ketting niet in gebruik is.
Hoe de U-Adapt leren kennen?
De U-Adapt kan in principe worden gebruikt op alle maten wielmoeren van auto’s, namelijk: 17 mm, 19 mm, 21 mm en 22 mm.
Er zijn enkele algemene vuistregels. Zo gebruiken Duitse auto’s in de meeste gevallen 17 mm-bouten en soms 19 mm-bouten; Japanse en Koreaanse auto’s hebben meestal 21 mm-wielmoeren; Volvo gebruikt uitsluitend 19 mm-wielmoeren; Tesla uitsluitend 21 mm-wielmoeren.
Let op: de meeste auto’s en SUV’s hebben kapjes over de wielmoeren om deze te beschermen tegen corrosie. Als uw voertuig is uitgerust met dergelijke kapjes, verwijder deze dan met de bij het voertuig geleverde gereedschappen en plaats ze na gebruik van de K-Summit weer terug.
(X = 17 mm wielmoer, Y = 19 mm wielmoer, Z = 21/22 mm wielmoer)
De U-Adapt moet op de wielmoer/-bout worden geplaatst waarbij de tanden van de opspanklem op de vlakken van de zeskant passen. Als de tanden van de opspanklem op de randen van de wielmoer terechtkomen, zal de U-Adapt niet goed vastgrijpen tijdens het aandraaien en direct van de wielmoer kunnen vallen.
Zodra de opspanklem op de wielmoer is gezet, controleer dan of het de juiste maat is. Wanneer u de opspanklem draait, moeten de tanden over het vlak van de moer kunnen bewegen maar niet over de randen.
Als u eenmaal vertrouwd bent met de werking van de U-Adapt, installeer deze dan op de ketting en voer een proefmontage uit om bekend te raken met het proces. Gebruik de K-Lock-sleutel om de adapter op de wielmoer vast te draaien.
De K-Lock-sleutel is voor gekalibreerd om een klik te geven zodra het juiste aandraaimoment is bereikt. Dit is soms wat lastig te horen. Hanteer dan ook het vast is vast principe. Ga niet eindeloos door met draaien als er al heel veel spanning op de adapter staat.
De K-Lock-sleutel is vooraf ingesteld op het minimale koppel dat nodig is voor wielbouten van verschillende maten en geometrieën. Na het horen van de klik, als u merkt dat de bevestiging nog beweegt op de kop van de bout/moer, kunt u verder aandraaien totdat de adapter stabiel blijft en niet meer beweegt.
3. Aanpassing aan de velg
De afstandhouders in de K-Summit-kettingen zijn bedoeld om de ketting aan te passen aan de velg. Ze zijn namelijk compatibel met velgen waarbij de naafbevestiging zich meer naar buiten of naar binnen bevindt. De meer of minder naar buiten gelegen positie van de wielmoer is afhankelijk van de combinatie van velgbreedte/velgbed en de offset/ET.
Zonder in te gaan op allerlei technische details (die we uiteraard graag verder toelichten als dat nodig is), volstaat het om te weten dat uw K-Summit-ketting is voorzien van de afstandhouder die doorgaans het meest gangbaar is bij voertuigen in deze maat. Als de voorgemonteerde afstandhouder te kort is, raakt de sluitgreep de velg. Is dit niet het geval, dan is de kans groot dat de standaard afstandhouder prima op uw wiel past.
Wanneer u ziet dat de sluitgreep de velg raakt of erg dicht in de buurt komt (minder dan 5 mm tussenruimte), moet u een langere bevestiging gebruiken.
Allereerst verwijdert u de U-Adapter, de afstandhouder en de schroef volledig:
Vervang deze vervolgens door de grijze afstandhouder en de langere schroef uit de K-Summit-set.
Let op: bij het vervangen van de afstandhouder en de schroef moet u erop letten dat u de bevestigingseenheid in de juiste richting monteert. Om het u gemakkelijker te maken, hebben we de omtrek van een zeskantkop afgedrukt op de zijde van de sluitgreep waar de zeskantkop van de schroef moet komen.
Test vervolgens met de nieuwe bevestigingseenheid: als de sluitgreep voldoende ruimte heeft tot de velg (>5 mm), is de ketting correct aangepast.
Klaar
Uw ketting is nu correct geconfigureerd. Het enige wat u nog hoeft te doen, is een montagetest om vertrouwd te raken met het product.
5. Montage
Zodra de König K-Summit-sneeuwketting is afgesteld, kunt u een montagetest uitvoeren.
Montagevoorwaarden
Let er bij de montagetest op dat de ondergrond, of tenminste de band, vergelijkbaar is met de omstandigheden waarin u de ketting daadwerkelijk gaat gebruiken. We raden af om de test op een volledig droge ondergrond uit te voeren, omdat de rubbercompound van de band en de kunststof kettingelementen wrijving kunnen veroorzaken. Dit kan de correcte positionering belemmeren en de onterechte indruk wekken dat de ketting te klein is. Om die reden adviseren we de test uit te voeren met een natte band.
1. Haal de ketting uit elkaar en benader het wiel
2. Neem de ketting en klap de armen en kleppen open, zodat u de ketting in haar uiteindelijke vorm kunt presenteren.
3. Houd de ketting vast en benader het wiel.
4. Positioneer de ketting op de band
Bij de K-Summit-, K-Summit XL- en K-Summit MAX-kettingen pakt u twee opeenvolgende armen en plaatst deze op de band in een 10:10-uurpositie, waarbij u eerst de kunststof platen op de band legt en de ketting gelijkmatig over het loopvlak verdeelt.
Bij de K-Summit XXL- en K-Summit VAN-kettingen neemt u eveneens twee opeenvolgende armen, maar plaatst er één om 12:00 uur, waarbij u eveneens de kunststof platen eerst op de band legt en het kettingdeel gelijkmatig over het loopvlak verdeelt.
Deze posities zijn het eenvoudigst bij de montage, afhankelijk van of de K-Summit-ketting 4 of 5 armen heeft.
Zodra de ketting op het wiel ligt, duwt u de uiteinden van de armen lichtjes aan om de ketting goed te laten aansluiten. Het loopvlakdeel van de K-Summit-kettingen is voorzien van elastische elementen, waardoor de ketting zich elastisch kan uitrekken.
Bevestigen aan de wielmoer
Neem nu het bevestigingssysteem en maak u klaar om de adapter te monteren.
Let op: De meeste auto’s en SUV’s hebben kapjes over de wielmoeren ter bescherming tegen corrosie. Als uw voertuig is uitgerust met dergelijke kapjes, verwijder deze dan met het bij uw voertuig geleverde gereedschap en plaats ze na het gebruik van de K-Summit weer terug.
Als u rechtshandig bent, raden we aan een wielmoer aan de rechterzijde te kiezen, en als u linkshandig bent, één aan de linkerzijde. Deze keuze vergemakkelijkt het aandraaien dat u straks moet doen.
Plaats de U-Adapt op de wielmoer/-bout, waarbij de tanden van de klem op de vlakken van de moer/bout aansluiten. Als de tanden op de randen van de moer belanden, zal de adapter niet goed vastgrijpen bij het aandraaien en meteen van de wielmoer vallen.
Zodra u de juiste positie heeft gevonden, houdt u het klemsysteem tegen de wielmoer en begint u met de K-Lock-sleutel aan te draaien. Let erop dat de pijl op de hendel naar het midden van de velg wijst.
Wanneer het ideale aandraaimoment is bereikt, hoort u een klik van de K-Lock-sleutel. De K-Lock-sleutel is vooraf ingesteld op het minimale aandraaimoment dat nodig is voor wielbouten in verschillende maten en uitvoeringen. Mocht u na de klik merken dat de bevestiging nog over de kop van de bout/moer beweegt, draai dan verder aan tot deze stabiel is en niet meer beweegt.
Zorg ervoor dat de hendel met de pijl naar het centrum van de velg blijft wijzen en dat de ketting nog steeds netjes over het bandloopvlak ligt.
Spannen van de ketting
Begin met het spannen van de ketting via de ratel in het centrale gedeelte van de K-Summit. Door de hendel herhaaldelijk te bewegen, trekt de ratel de riem strak en brengt u het centrale deel van de ketting dichter bij de velg.
Houd het venster op de ratel in de gaten en stop zodra de rode lijn in het midden van het venster staat. Sluit vervolgens de ratelhendel, zoals op de afbeelding te zien is.
De ketting is nu aan het wiel bevestigd en klaar om gespannen te worden. U kunt een stukje (op privéterrein, niet op de openbare weg) rechtuit rijden met lage snelheid. Het onderste deel van de ketting zal na enkele tientallen meters zijn uiteindelijke positie vinden.
Nadat de ketting zich goed heeft gezet (de kunststof platen liggen tegen de schouder van de band en het kettingdeel is gelijkmatig verdeeld over het loopvlak), controleert u de spanning door de ketting iets op te tillen. De ketting moet dicht bij de band blijven.
Als de ketting na ongeveer 100 meter niet goed op de band ligt, kan het nodig zijn om nog een extra afstellingselement te verwijderen bovenop wat er in de König-afstellingstabel staat vermeld. Pas dit aan en herhaal de test.
Het is belangrijk dat K-Summit-kettingen goed aansluiten op de band, zodat ze een laag dynamisch profiel behouden. We raden daarom af om te veel afstellingselementen te verwijderen. Dat maakt het weliswaar makkelijker om de ketting te monteren, maar zorgt er ook voor dat deze losjes blijft zitten zodra hij op zijn plek ligt.
Belangrijk: zorg er bij dit soort evaluaties voor dat de band ten minste nat is tijdens het testen.
Onderhoud
Nadat de sneeuwkettingen zijn gebruikt, is het belangrijk om ze met lauwwarm water te reinigen. Dit verwijdert vuil, resten van chemicaliën en andere verontreinigingen die op de kettingen zijn achtergebleven voordat u ze terug in de verpakking plaatst.
Demonteer de U-Adapt en de bevestigingsonderdelen en was de losse componenten afzonderlijk.
Het reinigen van de kettingen geeft u ook de mogelijkheid om de slijtage van de onderdelen te controleren. Zo bent u er zeker van dat de kettingen klaar zijn voor het volgende gebruik.
Laat de kettingen en de gedemonteerde onderdelen volledig drogen. Gebruik indien nodig een doek om achtergebleven water en vocht te verwijderen.
Zodra alles droog is, kunt u de verwijderde onderdelen opnieuw in elkaar zetten. Plaats de kettingen vervolgens terug in de verpakking, zodat ze klaar zijn voor de volgende keer dat u ze nodig heeft.
Problemen oplossen
Hieronder beschrijven wij enkele installatie problemen en oplossingen. Wanneer u problemen ervaart met de montage van uw K-Summit sneeuwkettingen, controleer dan of u een van de genoemde problemen ervaart en probeer de gesuggereerde oplossing.
1. Na de eerste klik van de K-Lock heeft de U-Adapt speling op de moer
De K-Lock-sleutel is vooraf ingesteld om te klikken wanneer het minimale aandraaimoment is bereikt, ongeacht de grootte of geometrie van de wielmoeren. Houd er rekening mee dat verschillende automerken wielmoeren gebruiken in uiteenlopende maten, maar vooral in verschillende ontwerpen en constructies. Hoewel ze allemaal een zeshoekige kop hebben en dezelfde functie vervullen, kunnen ze geometrisch sterk variëren. Enkele voorbeelden:
- Massieve zeskantkopbouten
- Bouten met een gestanste zeskantkop
- Bouten met een verlaagde zeskantkop en uitgesproken coniciteit
- Bouten met een diepe bolvormige uiteinden onder de zeskantkop
- Doormoeren met uitstekende wielbouten
Dit illustreert dat er een grote variatie bestaat in de wielmoeren die op de markt beschikbaar zijn, en dat dit verder gaat dan alleen de grootte van de moer of bout.
Sommige typen moeren of bouten maken de installatie van de U-Adapt van K-Summit-kettingen gemakkelijker of juist iets uitdagender. Het meegeleverde U-Adapt-systeem is echter compatibel met alle typen moeren met een zeshoekige kop.
Zoals eerder vermeld, is het K-Lock-gereedschap ontworpen om het minimale aandraaimoment te leveren voor wielbouten van verschillende maten en geometrieën. Nadat de klik is bereikt, en als u merkt dat het bevestigingssysteem beweegt op de kop van de moer of bout, kunt u de bevestiging verder aandraaien totdat deze stabiel blijft en geen speling meer vertoont.
2. De ketting is bevestigd aan de wielmoer, maar klimt niet op de band
Als de K-Summit sneeuwketting na enkele tientallen meters niet op de band klimt, kunnen verschillende oorzaken de boosdoener zijn. De meest voorkomende oorzaken worden hieronder besproken:
1. Ketting niet correct aangepast aan de bandmaat
Wanneer uw ketting moet worden aangepast aan de juiste maat (bijvoorbeeld door het verwijderen van twee verstelbare elementen van elke ketting) en dit niet volgens de instructies is gedaan, kan de ketting niet goed op de band komen. In sommige gevallen, afhankelijk van het type band, kan het nodig zijn een extra verstelbaar element te verwijderen bovenop de standaardaanpassing.
Oplossing: Controleer de kettingmaat en verwijder, indien nodig, extra verstelbare elementen zoals beschreven in de handleiding.
2. Test uitgevoerd onder ongeschikte omstandigheden
Als de installatie wordt getest op een droge band, kan het lastiger zijn voor de ketting om op de band te klimmen, vooral bij nieuwe banden of bij banden met een winterprofiel.
Oplossing: Voer de test uit in omstandigheden die dichter bij reële sneeuw- of ijsomstandigheden liggen, waarbij de band meer grip biedt voor de ketting.
3. Gebruik van een te lange afstandhouder
Bij het gebruik van een afstandhouder die het centrale deel van de ketting te ver laat uitsteken, kan de ketting onvoldoende potentiële energie hebben om de armen over het loopvlak te duwen.
Oplossing: Controleer of de juiste afstandhouder wordt gebruikt. Raadpleeg de handleiding om te bevestigen dat de afstandhouder geschikt is voor uw bandmaat en voertuigtype.
4. Onvoldoende spanning op de riem
Als de riem niet strak genoeg is gespannen (niet gespannen totdat de rode lijn zichtbaar is), kan de K-Summit sneeuwketting onvoldoende potentiële energie hebben om de armen over het loopvlak van de band te duwen.
Oplossing: Span de riem aan totdat de rode lijn zichtbaar wordt. Dit garandeert de juiste spanning voor optimale werking van de ketting.
Met deze oplossingen kunt u de werking van de K-Summit sneeuwketting optimaliseren en zorgen voor een veilige en probleemloze rit in winterse omstandigheden.
3. De ketting raakt los van het wiel
Het correct vastzetten van de K-Summit sneeuwketting wordt bepaald door verschillende factoren die allemaal aanwezig moeten zijn. Deze beginnen bij de koppeling met de wielmoer en eindigen met de juiste afstelling van het kettingloopvlak. Als de ketting losraakt van het wiel, kan dit door verschillende oorzaken komen. Hieronder bespreken we de meest voorkomende oorzaken en oplossingen:
1. Onjuiste kettingmaat / niet compatibel met de band
Als een K-Summit ketting in de verkeerde maat wordt geïnstalleerd, past deze niet goed op het wiel. Zowel te kleine als te grote kettingen zullen neigen los te raken.
Oplossing: Controleer of de kettingmaat overeenkomt met de bandmaat van uw voertuig. Gebruik de selectiehulpmiddelen en handleiding om de juiste maat te bepalen.
2. Kettingloopvlak niet aangepast aan de bandmaat
Een K-Summit ketting die niet is aangepast aan de omtrek van uw band (bijvoorbeeld te smal of te kort) zal los zitten.
Als te veel verstelbare elementen zijn verwijderd, blijft de ketting niet stabiel op de band en kan deze abnormaal omhoog komen.
Oplossing: Zorg ervoor dat de ketting correct is aangepast aan de omtrek van de band. Volg de instructies in de handleiding om het juiste aantal verstelbare elementen te verwijderen of toe te voegen.
3. Bevestigingsunit niet correct geïnstalleerd op de moer
Als de bevestigingsunit niet goed is bevestigd, biedt deze geen solide bevestigingspunt. Hierdoor verliest de ketting zijn centrering en kan deze losraken.
Oplossing: Controleer of de bevestigingsunit stevig op de wielmoer is geïnstalleerd en volledig is vastgedraaid.
4. Klemunit omgekeerd gemonteerd
Bij het vervangen van een afstandhouder of andere aanpassingen aan de bevestigingsunit kan het gebeuren dat de klemunit per ongeluk omgekeerd wordt geïnstalleerd. Hierdoor werkt de riem in een abnormale richting, wat ervoor zorgt dat de U-Adapt uit de wielmoer wordt getrokken.
Oplossing: Demonteer de klemunit, inclusief de schroef, afstandhouder en adapter, en monteer deze in de juiste richting zoals aangegeven in de handleiding.
5. Handgreep wijst niet naar het midden van de velg
Als de handgreep niet naar het midden van de velg wijst, kan de ketting tijdens het rijden niet goed balanceren. Dit kan resonantie veroorzaken die het aandraaimoment van de adapter op de wielmoer verzwakt.
Oplossing: Zorg ervoor dat de punt van de handgreep naar het midden van de velg wijst bij volledige montage. Als dit niet het geval is, draai de schroef los met de K-Lock sleutel, stel de handgreep opnieuw af en draai de schroef aan totdat u een klik hoort.
Met deze stappen kunt u ervoor zorgen dat uw K-Summit sneeuwketting stevig en veilig op het wiel blijft zitten, waardoor u zonder zorgen winterse wegen kunt trotseren.
4. Onvoldoende aanspanning
Als uw K-Summit sneeuwketting niet goed is aangespannen, is het onwaarschijnlijk dat deze stevig op de wielmoer blijft zitten tijdens het rijden. Dit komt doordat de druk die de tanden van de U-Adapt uitoefenen op de zijkanten van de moer onvoldoende is.
De K-Lock sleutel is vooraf ingesteld om het minimale aandraaimoment te leveren voor wielbouten van verschillende maten en geometrieën. Als de ketting niet voldoende is aangespannen, kan deze verschuiven of losraken, wat de veiligheid in gevaar brengt. Hieronder zetten wij enkele oplossingen uiteen.
Gebruik de K-Lock sleutel correct
Draai de U-Adapt stevig aan totdat u de klik hoort. Dit geeft aan dat het minimale aandraaimoment is bereikt. Hanteer hierbij ook het principe vast is vast. Het kan voorkomen dat de spanning niet wordt bereikt omdat u bijvoorbeeld nog beschermkapjes of sierkapjes op de wielbouten heeft zitten. Veel fabrikanten monteren deze of roestvorming te voorkomen. Ze kunnen er uitzien als metaal maar zijn dat niet.
Controleer op beweging
Als u merkt dat de bevestigingsunit beweegt op de kop van de moer of bout, draai dan verder aan. Blijf aandraaien totdat de bevestigingsunit volledig stabiel is en geen beweging meer vertoont.
Hercontroleer na montage
Controleer na de eerste meters rijden of de ketting nog stevig zit en geen verschuiving heeft plaatsgevonden.
Met een correcte aanspanning blijft de K-Summit ketting stevig op zijn plaats, zelfs onder dynamische omstandigheden, waardoor u veilig en met vertrouwen kunt rijden op besneeuwde en ijzige wegen.
5. (Te) sportief rijgedrag
Niets is zo leuk als spelen in de sneeuw. En soms kan het verleidelijk zijn dat ook te doen met uw voertuig. Hoewel de K-Summit een geavanceerd en technologisch hoogstaand product is, dat dankzij de bijna volledige afwezigheid van trillingen een zeer comfortabel rijgevoel biedt, blijft het belangrijk om te onthouden dat het primair een veiligheidsmiddel is. Deze sneeuwkettingen zijn ontworpen om gebruikt te worden bij een maximale snelheid van 50 km/u. Dit limiet is niet alleen bedoeld om de prestaties en levensduur van de kettingen te waarborgen, maar ook om uw veiligheid op de weg te garanderen.
De K-Summit biedt aanzienlijke verbeteringen in grip en controle op besneeuwde en ijzige wegen. Dit kan het rijden een stuk aangenamer en veiliger maken, maar mag nooit aanleiding geven tot overmoedig of sportief rijgedrag. Zelfs met deze kettingen blijft sneeuw en ijs onvoorspelbaar, en voorzichtig rijden is altijd noodzakelijk. Door rustig te rijden en de snelheid aan te passen aan de omstandigheden, behoudt u de controle over uw voertuig en minimaliseert u het risico op ongelukken.
Daarnaast is het van groot belang om altijd de verkeersregels in acht te nemen. De K-Summit is ontwikkeld om u te helpen veilig te rijden, niet om sneller of agressiever de weg op te gaan. Door binnen de grenzen van 50 km/u te blijven en uw rijgedrag af te stemmen op de winterse omstandigheden, zorgt u niet alleen voor uw eigen veiligheid, maar ook voor die van andere weggebruikers.
Met de juiste rijstijl halen deze kettingen het beste uit uw voertuig in winterse omstandigheden. Ze bieden stabiliteit en vertrouwen op besneeuwde wegen, maar veiligheid blijft altijd het belangrijkste uitgangspunt. Blijf kalm en geconcentreerd, zodat u optimaal profiteert van de voordelen van de K-Summit zonder onnodige risico’s te nemen.
Veelvoorkomende fouten bij montage
Hieronder bespreken we zes veelvoorkomende fouten bij de montage van K-Summit sneeuwkettingen, samen met tips om problemen te voorkomen en een correcte installatie te garanderen.
1. Het niet aanpassen van de ketting
K-Summit kettingen moeten vaak worden aangepast aan de specifieke bandmaat en het voertuig. Wanneer deze aanpassing niet wordt uitgevoerd, kan dit leiden tot problemen zoals het niet kunnen monteren van de ketting of het losraken ervan tijdens gebruik. Zorg ervoor dat u eventuele verstelbare elementen verwijdert of toevoegt volgens de instructies in de handleiding.
2. Het niet verwijderen van de beschermkapjes / sierkapjes
Veel auto’s en SUV’s zijn uitgerust met beschermkapjes over de wielmoeren. Deze kapjes dienen om de moeren te beschermen tegen corrosie en vuil, maar kunnen een correcte installatie van de K-Summit sneeuwkettingen belemmeren als ze niet worden verwijderd.
Als uw voertuig is voorzien van dergelijke kapjes, is het belangrijk om deze eerst te verwijderen voordat u de kettingen monteert. Dit kan eenvoudig worden gedaan met de gereedschappen die bij uw voertuig zijn meegeleverd. Vergeet niet de kapjes na gebruik van de kettingen weer terug te plaatsen om de wielmoeren te blijven beschermen. Het overslaan van deze stap kan ervoor zorgen dat de K-Summit niet goed vastzit en de werking van de ketting nadelig beïnvloeden.
3. Gebruik van een verkeerde wieladapter
Het kan, bij de oudere modellen van K-Summit zonder de U-Adapt, soms lastig zijn om de juiste adapter te bepalen, wat ertoe leidt dat gebruikers een verkeerde adapter proberen te monteren. Dit voorkomt dat de ketting correct kan worden geïnstalleerd, maar dit is bewust zo ontworpen. Als de verkeerde adapter wordt gebruikt, zal dit direct merkbaar zijn omdat de installatie niet voltooid kan worden. Na de eerste succesvolle montage blijft de juiste adapter aan de ketting bevestigd, klaar voor toekomstig gebruik.
4. Montageproef op een droge band
Een veelvoorkomende fout is het uitvoeren van de montageproef op een droge band. Dit kan leiden tot een onjuiste beoordeling van de kettingpasvorm, omdat een droge band meer wrijving creëert. Dit maakt het moeilijker voor de ketting om zichzelf correct te positioneren. Wij raden aan de proef uit te voeren op een natte band of onder omstandigheden die vergelijkbaar zijn met werkelijk gebruik, zoals sneeuw of ijs.
5. Verkeerd gemonteerde bevestigingsunit
Tijdens het aanpassen van de ketting, bijvoorbeeld bij het vervangen van afstandshouders, komt het voor dat de bevestigingsunit per ongeluk omgekeerd wordt gemonteerd. Dit kan de correcte werking van de ketting ernstig beïnvloeden. Let op de markeringen op de handgreep; deze geven aan waar de zeskantkop van de schroef hoort te zitten. Een omgekeerde montage kan leiden tot een slecht werkende geometrie, onnodige belasting van de bevestigingsunit en voortijdige slijtage van de riem.
6. Handgreep wijst niet naar het midden van de velg
Bij de montage is het essentieel dat de handgreep van de ketting naar het midden van de velg wijst. De pijlpunt op de handgreep dient als visuele hulp om ervoor te zorgen dat de ketting gecentreerd blijft tijdens gebruik. Als de handgreep niet naar het midden wijst, kan dit dynamische trillingen veroorzaken, wat kan leiden tot het losraken van de adapter van de wielmoer. Controleer na volledige montage of de pijlpunt correct is uitgelijnd.
7. Onvoldoende aanspanning
Een van de meest voorkomende fouten is het onvoldoende aanspannen van de ketting. De K-Lock sleutel is speciaal ontworpen om het minimale aandraaimoment te garanderen voor wielbouten van verschillende maten en vormen. Als u de klik hoort tijdens het aandraaien, betekent dit dat het minimale koppel is bereikt. Controleer daarna altijd of de bevestigingsunit stevig vastzit. Als er nog beweging is, draai dan verder aan totdat de unit volledig stabiel is. Wanneer de adapter helemaal vast zit maar u heeft nog geen klik gehoord, dan kan het zijn dat u dat wellicht niet heeft gehoord omdat het onrustig is in de omgeving of omdat de klik niet heel erg hard is. Wanneer u moeite heeft nog verder aan te draaien en daar veel kracht voor nodig heeft, stop dan. Vast = vast.
Door aandacht te besteden aan deze punten voorkomt u montagefouten en bent u verzekerd van optimale prestaties en veiligheid tijdens winterse omstandigheden.